ניצול יחסי מרות: מידע לנפגעי הטרדה או תקיפה מינית

אני נתקלת לא מעט בנפגעים וקורבנות של ניצול יחסי מרות, במיוחד במסגרת עבודה או לימודים. אנשים רבים מחפשים מידע על התופעה הזו כדי להבין טוב יותר את מצבם, את זכויותיהם ואת האפשרויות העומדות בפניהם. אסכם כאן בקצרה את עיקר הדברים שחשוב לדעת:

חשבת פעם על שורש הביטוי 'יחסי מרות'? מדוע נבחרה דווקא המילה עם השורש 'מר' לתאר את הציפייה החברתית מהאנשים המרכיבים את מערכת יחסים מהסוג הזה? 'מר' הוא טעם שמאפיין תרופה, דבר שחייבים להיות אתו בקשר על מנת להתקיים זמנית או באופן קבוע. 

מרירות התרופה איננה העניין, כי אם התקשורת שלה עם הערכת החיסונית של הגוף. אלא שבני האדם ניחנו בחושים שתפקידם לעמוד בתקשורת עם העולם שבחוץ ולספק מידע ליתר חלקי מערכת קבלת ההחלטות הפנימית שלך, ואם חוש הטעם מעביר למערכת קבלת ההחלטות מידע שלילי – עליך לבטוח באדם שמגיש לך את התרופה על מנת לבטל את חושיך בפניו ולצרוך אותה על אף המידע השלישי שנתקבל בחושיך. 

כל עוד התרופה מרה והגורם אשר מגיש לך אותה נתפס בעיניך כגורם בטוח, מערכת היחסים שלך עם צריכת התרופה היא – X. אלא שברגע שהתרופה המרה הופכת פתאום למתוקה והגורם שמספק לך את אותה תרופה היה ונשאר בעברוך מקום בטוח, אז כל מערכת היחסים שלך עם צריכת התרופה משתנה ויחד איתה משתנה גם מערכת היחסים שלך עם הגורם הבטוח. במילים אחרות, הסיכוי של אותו גורם להפוך למושא הערצה בעבור הפציינט/ית הוא גבוה מאוד. 

עכשיו קחו את כל המשל הזה והשליכו אותו על בוס/ית בעבודה, מפקד/ת בצבא או מרצה במוסד לימודים. 

חוויתי ניצול יחסי מרות – מה לעשות?

שמי פרופסור לימור עציוני, עורכת דין פלילית המתמחה בתחום של הטרדה מינית וניצול יחסי מרות. במהלך שנות עבודתי המקצועית צברתי ניסיון רב בליווי נפגעים ובהובלת מאבקים משפטיים וציבוריים למיגור התופעה. הקמתי מרכז סיוע משפטי ייעודי לנפגעי כוח, שנותן מענה מקצועי ואמפתי למאות פונים בשנה.

אני מאמינה שכל מקרה של ניצול הוא יחיד ומיוחד, ושלכל אדם מגיעה האפשרות לספר את הסיפור שלו ולזכות להכרה ולתמיכה. צוות המומחים שלי ואני מחויבים להעצים את הפונים אלינו ולהעניק להם ליווי אישי, דיסקרטי ומסור לאורך כל שלבי ההליך המשפטי והטיפולי. המטרה שלנו היא להשיב לכם את תחושת הביטחון, השליטה והצדק.

אם אתם מרגישים שעברתם ניצול או הטרדה על ידי בעל מרות, או שיש לכם חשד שחווה זאת אדם יקר לכם – אל תהססו לפנות אלינו. ההתייעצות הראשונית תיעשה ללא עלות או התחייבות, ובאווירה תומכת ומעצימה. אנו נסקור יחד את פרטי המקרה, נכיר לכם את מכלול האפשרויות ונתאים תוכנית פעולה שתיטיב לשרת את האינטרסים שלכם.

בין אם תבחרו במסלול פלילי, אזרחי או טיפולי – נלווה אתכם ביד אוהבת ונחושה. נשמור מכל משמר על פרטיותכם ונדאג לרווחתכם לאורך התהליך. אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום בטלפון או במייל, או להשאיר פרטים באתר שלנו לצורך תיאום פגישה. יחד, נצעד בדרך אל הצדק, ההחלמה וסגירת המעגל.

התייחסות החוק לניצול יחסי מרות

החוק האוסר על ניצול יחסי מרות לקיום יחסי מין הוא חוק העונשין, תשל"ז-1977.

סעיף 346(ב) לחוק העונשין (שהוסף בתיקון משנת 2000) קובע כי המקיים יחסי מין עם אדם תוך ניצול יחסי מרות בעבודה או בשירות, ותוך ניצול תלות של המעביד במעסיק – דינו מאסר עד 3 שנים. הסעיף מונה שורה של בעלי מרות ספציפיים עליהם חל האיסור, כגון עובד ציבור הממונה על אדם המבצע שירות לפי חוק, ואנשי צוות רפואי או סיעודי כלפי מטופלים.

בנוסף, סעיף 347א לחוק העונשין אוסר על בעלי מרות לקיים יחסי מין עם קטינים תחת סמכותם תוך ניצול יחסי המרות. הסעיף מתייחס, בין היתר, למורים, מדריכים, מטפלים ומאמנים ספורט, ומטיל עונש של עד 4 שנות מאסר.

סעיפים נוספים בחוק העונשין עוסקים בסוגים ספציפיים של ניצול מיני על ידי בעלי מרות, כגון ניצול של חוסים ושל אנשים עם מוגבלות שכלית.

נוסף על כך, ניצול יחסי מרות לשם הטרדה מינית אסור לפי החוק למניעת הטרדה מינית. בהקשרי עבודה, ניצול כזה נחשב גם לעבירת משמעת חמורה לפי תקנון שירות המדינה. 

למרות שישנן הוראות רלוונטיות בכמה דברי חקיקה, עיקר האיסור הפלילי על ניצול יחסי מרות לשם קיום יחסי מין מצוי כיום בחוק העונשין. המחוקק הכיר בחומרה המיוחדת של יחסי מין בהסכמה לכאורה על רקע יחסי מרות, אך למעשה תוך ניצול פסול של כוח ופגיעה חמורה באוטונומיה של הצד החלש.

מהו ניצול יחסי מרות?

ניצול יחסי מרות מתרחש כאשר אדם בעמדת סמכות או השפעה (כגון מנהל, מרצה, מורה וכו׳) מנצל את מעמדו ואת יחסי הכוחות הלא שיוויוניים כדי להשיג טובות הנאה, בין אם מיניות, כלכליות או אחרות, תוך ניצול חולשתו של הצד השני. המאפיין העיקרי הוא קיומו של פער כוחות משמעותי בין הצדדים, שמאפשר לבעל הסמכות לכפות את רצונו.

מה נחשב לניצול יחסי מרות אסור? 

החוק בישראל אוסר על קיום יחסי מין בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות בעבודה ובמסגרות חינוכיות וטיפוליות. העונש המרבי הוא עד 3 שנות מאסר. גם אם הייתה הסכמה לכאורה, החוק מניח שבמצב של יחסי מרות ההסכמה אינה חופשית באמת עקב יחסי הכוחות. מלבד יחסי מין, גם הטרדה מינית על ידי בעל מרות אסורה ומהווה ניצול פסול של הסמכות.

פלייר דיגיטלי- פרופ' לימור עציוני2

האם יש סוגים אחרים של ניצול יחסי מרות? 

בהחלט כן. מלבד המישור המיני, ניתן לנצל סמכות גם למטרות אחרות כגון סחיטה כלכלית, השגת טובות הנאה אישיות, אילוץ הכפוף לבצע מעשים בלתי חוקיים, התעמרות ועוד. גם אם המעשים לא בהכרח עולים כדי עבירה פלילית, הם עדיין מהווים ניצול פסול ובלתי אתי של כוח. לעיתים ניתן לתבוע בגינם בהליכים אזרחיים ומשמעתיים.

מה ניתן לעשות במקרים של ניצול יחסי מרות? 

אם חווית ניצול ממונה עליך, חשוב לדעת שיש לך אפשרויות לפעולה. כדאי לך לדווח על כך בתוך הארגון, למשל למנהל בכיר יותר, למחלקת משאבי אנוש או לגורם מטפל ייעודי. רצוי לתעד את האירועים. אם הפנייה הפנימית לא מטופלת כראוי, ניתן להתלונן במשטרה אם נעברה עבירה, או לפנות לערכאות אזרחיות ומשמעתיות. עורך דין המתמחה בתחום יוכל להעריך עבורכם את מכלול האפשרויות. חשוב לזכור שאף אחד לא צריך לספוג ניצול וכי יש גורמים שיעמדו לצידכם.

אנשים שחוו ניצול נמצאים לעיתים קרובות במצוקה ובלבול, ומתביישים או מפחדים לדבר. אבל חשוב להבין שהאשמה היא לא שלכם וכי אתם לא לבד. יש מי שיאמין לכם, יגן עליכם ויילחם למענכם. אל תישארו עם הסוד ואל תאפשרו לניצול להימשך. כעורכת דין, אעשה כל שביכולתי לתת לכם ליווי אישי ומקצועי לאורך הדרך.

מאמרים נוספים

phone icon