הטרדה מינית

פרשת סילבן שלום העלתה שוב לסדר היום את הקושי בהגשת תלונה כשמדובר בעבירות מין.

ידוע לכל כי אדם הוא חף מפשע עד שלא הוכח אחרת,זו מהותה של חזקת החפות. הדרך האופטימלית לבירור האמת היא במרחב המשפטי כלומר, הגשת תלונה ואז בירור העובדות על ידי הגופים הרלבנטים, קרי המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט. הביקורת שאנו שומעים בימים האחרונים היא על כך שבעצם מי שחשוד במעשים (ואפילו לא נחקר עדיין על ידי המשטרה) משלם בעצם מחיר כבד בשעה שהמתלוננות בחרו לא להגיש תלונה אלא לפנות לאמצעי התקשורת שחרצו את דינו באופן מיידי. מעבר לכך, מציינים את המחיר שמשלמים המקורבים לו- בני משפחתו, ילדיו וכ"ו.

כמי שמתמחה בליווי וייצוג נפגעי תקיפה מינית חשוב להדגיש את המרחב המיוחד של עבירות מין ואת הקשיים העומדים בפני מי שנפגע בעבירות מסוג זה.

לא בכדי אחוז גבוה מהדיווח על פגיעה מינית מתרחש זמן רב לאחר הפגיעה. מרכז הסיוע מדווחים כי מרבית הדיווחים מתבצעים שנים רבות לאחר הפגיעה. פעמים רבות הדבר נובע מכך שהנפגע/ת עבר טיפול ורק לאחר שנים הצליח להביא עצמו למקום חזק מספיק כדי להתמודד עם תהליך משפטי. לעיתים נובע הדבר מזכרון מודחק, כלומר הנפגע הדחיק את הפגיעה וכלל לא זכר אותה עד שנתקל ב"טריגר" שגרם לו להזכר ולעבור תהליך שבסופו הגיש תלונה.

ברור לכולנו כי אם אדם יפרוץ לביתי אגש מיד לתחנת המשטרה ואגיש תלונה. לא כך הוא כשמדובר בתקיפה מינית. חלק מהקשיים נובעים מפחד, מבושה, מפגיעה חזקה ועצומה בבטחון העצמי, בתחושת הבטחון בכלל של הנפגע, תחושת אובדן השליטה על גוף הנפגע וכמובן חשש לפגישה בשמו הטוב וחשש אם יאמינו לגרסתי. במרבית המקרים מדובר במקרה של גירסה מול גירסה. בחלק מהמקרים מדובר בפגיעה תוך ניצול יחסי מרות (ואז קיים חשש ממשי לפגיעה במקום העבודה וכ"ו). במקרים של פגיעה בתוך המשפחה הקושי מתעצם אף יותר שעה שמי שנפגע יודע כי הגשת תלונה תוביל להשלכות ופגיעה לא רק בו ובפוגע אלא בכל מרקם היחסים של המשפחה כולה.

בשנים האחרונות הן המחוקק והן מערכת המשפט השכילו להבין כי תחום עבירות המין דורש התייחסות שונה ומיוחדת, ואנו רואים זאת על ידי הרחבת תקופת ההתיישנות בעבירות מין במשפחה למשל, התייחסות שונה לנפגעות (חוק נפגעי עבירה, חוק חזרת מגבלות עבריין לסביבת מגורים ועוד). שינויים אלו מבורכים ומדגישים את הצורך ואת ההבנה כי מדובר במרחב שדורש התייחסות ובחינה מדויקת יותר לפגיעות מסוג זה.

לסיכום, עבירות מין הן עבירות בעלות מאפיינים מיוחדים ושונים. עבירות הפוגעות בערכים החשובים לחברה כמו כבוד, שלמות הגוף והנפש, האוטונומיה האישית של האדם ועוד. מבלי לפגוע בחזקת החפות יש ליתן את הדעת לקושי המובנה אצל נפגעות ונפגעים בעבירות מין, הבא לידי ביטוי בחשיפה, דיווח ותלונה מאוחרים ובחלוף שנים רבות.

http://www.themarker.com/news/1.2803818

מאמרים נוספים

phone icon