אלימות אלקטרונית כלפי נשים

היום הינו היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים.

מדי שנה מפרסם ארגון ויצו דו"ח מדד אלימות שמתבסס על נתונים שונים שנאספים מרשויות שונות הפועלות בתחום. השנה התפרסם דו"ח אשר התייחס גם לנתונים עדכניים מתקופת הקורונה. המצב המשתקף מן הדו"ח והפרסומים עגום. עגום מאד.

משבר הקורונה החמיר את מצב האלימות המופנית כלפי נשים. על פי הערכות רשויות הרווחה כפי שפורסמו היום חיות כיום בישראל כ-200,000 נשים מוכות, אשר חוות סוגים שונים של אלימות.

 

ביטויים רבים לאלימות; אלימות מילולית, פיזית, רגשית, פסיכולוגית, כלכלית ועוד.

ובדיוק כשחשבנו שראינו כל סוגי האלימות המופנית כלפי נשים ושלמדנו כל המתבקש על מנת לזהות סוגים שונים של אלימות, התקופה המודרנית והתפתחות הטכנולוגיה לימדו אותנו כי ישנו ביטוי חדש לאלימות כנגד נשים.

 

אלימות אלקטרונית

אלימות אלקטרונית הינה ביטוי נוסף לאלימות שמופעלת כלפי נשים באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת והמתפתחת שהפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו.

אלימות אלקטרונית באה לידי ביטוי בתוקפנות מקוונת, מעקב אלקטרוני, ניטור טכנולוגי, שליטה והפחדה בחסות הטכנולוגיה.

סימני האזהרה אודות אלימות אלקטרונית אינם שונים מסימני אזהרה אחרים של אלימות המופעלת כלפי נשים. אלה וגם אלה מכוונים לשלוט באישה, לבודד אותה, להפחידה, לנהל אותה ולהפוך אותה לאישה כנועה וצייתנית.

 

Tech Abuse / Digital Abuse

באנגליה ביטוי זה של אלימות כלפי נשים זכה להגדרה מפורשת ונמצא במודעות רשויות החוק והרווחה. התנהגויות כגון שימוש ברשתות חברתיות כדי לבזות או להשפיל את בת הזוג, שליטה בקשרים חברתיים אחרים של בת הזוג וניטורם, התקנת תוכנות או אפליקציות מעקב, שליחת הודעות מרובות בתדירות גבוהה מן הרגיל על מנת להטריד או לבלוש ועוד. כל אלו מהווים עבירה ומאתגרים את שרותי האכיפה והרווחה יום יום.

לשם כך הוקמו באנגליה מרכזי טיפול המסייעים לנשים להשיב את השליטה על חייהן ואף מסייעים בייצוג אל מול ענקיות הטכנולוגיה במקרים בהם צריך להסיר פרסומים פוגעניים. בנוסף פותחו תוכניות טיפול שעיקרן הכרה בתופעת האלימות האלקטרונית.

 

אין הבדל לתפיסתי בין אלימות פיזית, שבאה לידי ביטוי במכות נמרצות, אלימות מילולית שמלווה באמירות פוגעניות ומשפילות, תוקפנות פיזית ומנטלית, שליטה כלכלית, כלומר שליטה על משאבים כלכליים של משק הבית ומניעת גישה לכסף, לבין מעקב של בן הזוג אחרי בתי זוגו באמצעות אפליקציות ניטור שונות, תוך חדירה לעולם התוכן הטכנולוגי של האישה והתקנת אמצעי מעקב ברכבה של האישה או בטלפון הסלולרי שלה.

כולם כאחד מהווים דוגמאות שונות לאותה תופעה מפלצתית המכונה אלימות כנגד נשים.

 

המשימה שלנו היא לזהות את פניה השונים של האלימות ולעשות כל שלאל ידינו כדי למגרה.

 

ספרי “Unsafe Home”, מתפרסם כעת בתקופת משבר הקורונה העולמית ומטיל זרקור בין היתר על סוגי אלימות שונים שמופנים כלפי נשים וילדים בתקופת הקורונה במסגרת התא המשפחתי.

לפרטים נוספים על הספר – https://www.limorezioni.com/unsafehomehebrew

ליצירת קשר – https://www.limorezioni.com/contact

מאמרים נוספים

phone icon