עורך דין פלילי נוער

עו"ד פרופ' לימור עציוני מטפלת בנוער המעורב בפלילים ומייצגת בשלבים השונים של ההליך הפלילי.

השכלתה ומומחיותה האקדמית והמעשית במשפט פלילי מבטיחים ללקוחותיה ייצוג איכותי המאפשר הצלחה יחסית בתנאי התיק המורכבים.

ניסיוננו בייצוג נוער כולל טיפול בעבירות פליליות מתחומים שונים כמו סמים, מין, אלימות, תנועה.

עורך דין פלילי המתמחה בייצוג נוער

ההליך הפלילי הוא הליך מורכב, המביא עמו תקופה לא פשוטה לחשוד/הנאשם, ודאי כאשר מדובר בחשודים או נאשמים קטינים. ההליך משפיע במספר מישורים, הן על הקטין והן על משפחתו.

עורך דין פלילי נוער

מיהו קטין?

קטין על פי החוק, הוא מי שטרם מלאו לו שמונה עשרה.

כאשר מדובר בקטין, ההליך הפלילי הוא ייחודי, וחוסה תחת מעטפת של חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 (להלן: "חוק הנוער").

מהו חוק הנוער?

חוק הנוער הוא חוק אשר חל על כל קטין מתחת לגיל שמונה עשרה, שביצע את העבירה בהיותו קטין, כלומר, טרם מלאו לו שמונה עשרה (ולאחר שמלאו לו שתיים עשרה, הלא הוא גיל האחריות הפלילית במדינת ישראל).

מהם בתי משפט לנוער?

בתי המשפט לנוער הם למעשה בתי משפט שלום, בהם השופטים עוברים הכשרה ייעודית. אופיים של הדיונים ייחודי גם הוא, ובא לידי ביטוי בשיח של השופט עם הקטין, אשר נעשה לרוב באווירה נינוחה ובגובה העיניים. בעבירות מסוימות ההליך המשפטי יתנהל בבית משפט מחוזיים, אך במסגרת חוק הנוער.

הליכי טיפול ושיקום בעניינם של קטינים וחשיבות עורך דין פלילי המתמחה בנוער

בהתאם לחוק הנוער, כאשר מדובר בקטינים, ככלל, המטרה היא שיקומו של הקטין, והרחקתו מהעולם העברייני. לכן כאשר קטין משתף פעולה ונרתם להליכי הטיפול והשיקום, קיים סיכוי גבוה כי לא יורשע בבית המשפט וישלם את חובו לחברה בדרך של אפיק שיקומי, לרבות שירות לתועלת הציבור, פיקוח של צו מבחן ועוד.

אולם כדי להגיע להישגים אלה, נדרש טיפול וייעוץ פרטני ע"י עו"ד מומחה לנוער, אשר ידע למנף את שיתוף הפעולה של הקטין ומשפחתו, ולרתום את כלל הרשויות, לרבות שירות המבחן, ולבסוף גם לשכנע את בית המשפט שהדרך הנכונה היא שיקומו של הקטין.

תפקידו של שירות המבחן

תפקידו של שירות המבחן בעניינם של קטינים הוא משמעותי ביותר. קצין המבחן ילווה את הקטין כבר בתחילת ההליך, וינסה לשלבו בהליכים טיפוליים ומסגרות מתאימות עבורו. חשוב לדעת כי המלצות שירות המבחן מובאות בפני בית המשפט וחשיבותן גבוהה, אולם אין תפקידו של קצין המבחן לייצג את הקטין או לטעון בשמו בבית המשפט. לשם כך יידרש הקטין לייצוג של עורך דין פלילי המתמחה בנוער.

האם הליך פלילי בעניינו של קטין אסור בפרסום?

כן. חוק הנוער קובע כי ככלל, הדיונים בעניינם של קטינים יתקיימו ב- "דלתיים סגורות"" כך שלא ניתן יהיה לפרסם את פרטיו של הקטין גם בבגרותו. תכלית החוק היא להגן על הקטין הן בזמן ההליך הפלילי והן לאחריו, כדי שיוכל להתחיל "דף חדש", ללא הכתם הפלילי בחייו.

מדוע צריך עורך דין פלילי המתמחה בנוער?

ייחודו של החוק ואופיים של בתי המשפט לנוער, מצריכים עו"ד המתמחה בהליכים לפי חוק הנוער, עו"ד אשר מכיר את רזי המשפט הייחודיים לקטינים, וכן את כלל אמצעי הטיפול והשיקום, וזאת כדי לסייע לקטין ומשפחתו, ולאפשר לקטין לקבל את הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבורו.

נהלי משטרה רלוונטיים לנוער המעורב בפלילים:

קטין מעל גיל 12, בר-עונשין אשר ביצע עבירה רשאי לדרוש הפעלת נוהל משטרה מס' 10.01.01 "הטיפול בתלונה ובתיק החקירה", לפיו עמידה בתנאים מסוימים תאפשר העברת התיק למסלול מותנה של אי-תביעה (גניזת התיק).

סעיף 4(2) לנוהל קובע כי בעבירות מסוג חטא שהעונש המרבי עליהן הוא עד שלושה חודשי מאסר ועבירות מסוג עוון עבירות שהעונש המרבי עליהן הוא עד שלוש שנות מאסר, ניתן  להעביר את הקטין למסלול של טיפול מותנה אם מתקיימים התנאים האלה: לקטין אין רישום פלילי קודם; נסיבות העבירה מקילות; הקטין הודה בביצוע העבירה; הקטין הביע נכונות להתנצל; הממונה על החקירה התרשם כי הקטין ימנע מלחזור על עבירה זו שוב.  

בעבירות מסוג פשע שהעונש המינימלי עליהן הוא שלוש שנות מאסר, נוסף על התנאים האמורים, הקטין נדרש לפצות כספית את הקורבן, למסור למשטרה את שם המבוגרים שהיו מעורבים במעשה העבירה (אם היו), ולהיות נכון לשתף פעולה עם המשטרה, לדוגמא במתן עדות.

בעבירות מסוג פשע נדרשת המשטרה לקבל את הסכמת הפרקליטות על מנת להעביר את הקטין למסלול של טיפול מותנה. 

בעבירות של שימוש בסמים תיק החקירה יועבר למסלול של טיפול מותנה רק אם יתקיימו התנאים הבאים: 

אין לקטין רישום פלילי קודם; הסם שבו נעשה שימוש הוא חשיש או מריחואנה; השימוש הוא מזדמן בלבד והקטין הביע נכונות לקבל טיפול מתאים. 
בהקשר זה יצוין כי נוהל מס' 03.300.030 של המשטרה, שכותרתו "הליך טיפול וטיפול מותנה לקטינים", הקובע שבמקרה שישתנו הנסיבות שבגינן הופנה הצעיר לטיפול מותנה, לדוגמא, אם הוא עבר עבירות נוספות בתוך חצי שנה, מתברר שיש לו תיקים נוספים, הוא אינו נענה להזמנת שירותי המבחן או שירות המבחן לנוער המליץ שלא לגנוז את תיק החקירה, המשטרה רשאית להמשיך לטפל בתיק במסגרת ההליך הפלילי.

נוהל משטרתי מס' 10.01.01 מסמיך את הגורמים במשטרה הרשאים להחליט על אי-תביעה ועל העברת הטיפול בקטין למסלול של טיפול מותנה. הגורמים כוללים מפקד תחנה וסגנו, ראש משרד חקירות ועוזרו וכן גורמים נוספים במרחב, במחוז ובמטה הארצי. זהות הגורם המוסמך להחליט בעניין תלויה בסוג העבירה, כלומר בשאלה אם מדובר בעבירה מסוג חטא, עוון או פשע.

המשטרה קבעה בנהליה מהן העבירות שבגינן הצעיר לא יופנה בשום מקרה לטיפול מותנה: עבירות שגרמו למוות גם אם לא בכוונה תחילה, עבירות של אלימות קשה ובריונות, עבירות מרמה וזיוף, שימוש בנשק או בחומר נפץ, עבירות מין למעט עבירות בעלות אופי "קל", עבירות ביטחון ועבירות סמים שאינן כוללות שימוש ובהן סחר, הפצה, ייבוא וכדומה. במקרים אלה, המשטרה ממשיכה בחקירתה ופותחת תיק פלילי נגד אותו נער בחשד לביצוע עבירה.

מדוע כדאי לבחור במשרדנו לצורך ייצוג פלילי לבני נוער?

אחת ההתמחויות העיקריות במשרדנו היא ייצוג קטינים בהליך הפלילי. עבודה שוטפת עם קטינים, והיכרות עם ההליכים השונים החלים בעניינם, כמו גם עם המסגרות הטיפוליות השונות, נותנים למשרדנו יתרון גדול בייצוג הנוער בהליך הפלילי. ליווי מלא של הקטין ומשפחתו, הנגשת המידע עבורו וייצוגו בפני הרשויות והערכאות השונות באופן מקצועי ורגיש, מובילים להישגים משמעותיים בהליכים עצמם – ולא פחות חשוב מכך, בחייו של הקטין.

מאמרים נוספים

phone icon