התמודדות עם פגיעה מינית במשפחה: שלב 2 – ההתלבטות

התעוררו אצלך זיכרונות קשים מפגיעה מינית בעבר?

שאלת את עצמך האם כדאי לדווח?

רוצה לדעת מה הצעדים הבאים?

נעים מאוד, כאן עו"ד פרופסור לימור עציוני ובמדריך שלפניך אספק עבורך את המידע הראשוני הדרוש על מנת לקבל החלטה מושכלת.

המידע כולל הסברים על תהליך הדיווח, למי לפנות ומהן ההשלכות האפשריות. כמו כן, המדריך מפרט על אפשרויות טיפול ותמיכה זמינות בין אם תחליטו לדווח ובין אם לאו.

מטרת המדריך היא לאפשר לכם להבין טוב יותר את הנושא ולקבל החלטה מושכלת בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

בהמשך המדריך שילבתי לנוחיותך פרק מתוך פודקאסט בו אני עונה על שאלות בנושא הגשת תלונה על עבירת מין במשפחה ועל ההליך המשפטי מתחילתו עד סופו.

הגדרה וסוגי פגיעה מינית

ישנם מספר סוגים של פגיעה מינית המוגדרים בחוק. אונס מוגדר כחדירה של איבר גוף או חפץ לאיבר המין. מעשה סדום מוגדר כמעשה של חדירה של איבר המין לאיבר של המתלונן. הטרדה מינית כוללת מעשים בעלי אופי מיני כמו הצעות חוזרות בעלות אופי מיני והתייחסויות מיניות לגופו של אדם.  עבירת מעשה מגונה היא עבירה הכוללת מגע מיני ללא הסכמה, למשל נגיעה בחזה, בישבן או באיבר המין. ישנן עבירות נוספות כמו הוצאת דיבה מינית וצילום מפליל.  המכנה המשותף לכולן הוא ביצוע מעשה בעל אופי מיני ללא הסכמה של הנפגע.

ההשלכות הנפשיות של פגיעה מינית

לפגיעה מינית יכולות להיות השפעות נפשיות קשות מאוד על הנפגעים. בטווח המיידי עלולים להופיע תגובות של הלם, כעס, בושה ואשמה. בהמשך יכולות להתפתח הפרעות שונות כמו דיכאון, חרדה, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, קשיים ביחסים אינטימיים, בעיות אכילה, נטיות אובדניות ועוד. השפעות אלה מחייבות קבלת עזרה מקצועית בהקדם האפשרי.

מה לעשות כשמתעורר הטריגר?

תהליך ההחלמה וההתמודדות

ישנן מספר דרכים שיכולות לסייע בהתמודדות עם השלכות של פגיעה מינית. טיפול פסיכולוגי הוא אחת האפשרויות המומלצות ביותר. בנוסף אפשר לפנות לקבוצות תמיכה, בהן ניתן לשמוע סיפורים דומים ולקבל תמיכה רגשית. ישנן גם שיטות משלימות כמו מדיטציה, יוגה, אמנויות לחימה, כתיבת יומן ועוד. כל אדם צריך למצוא את הדרך המתאימה לו באופן אישי בליווי מקצועי. התהליך ארוך אך בהחלט אפשרי.

צמיחה פוסט-טראומטית

למרות שפגיעה מינית היא אירוע טראומטי הפוגע בנפש, רבים מצליחים לאחר זמן לצמוח ממנה ואף לגלות בתוכם כוחות נפש חדשים. המושג 'צמיחה פוסט-טראומטית' מתייחס ליכולת לפתח תפיסות חיוביות יותר לגבי עצמנו, אחרים והעתיד. בעזרת ליווי נכון, החוויה יכולה לשמש כקטליזטור לתהליך העצמה אישי.

משאבים ותמיכה זמינים

ישנם ארגונים וגופים רבים התומכים בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית:

  • קו הסיוע הארצי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית 1202
  • מרכזי הסיוע הפרוסים ברחבי הארץ
  • עו"ד פלילי עם מומחיות בתחום עבירות המין
  • אתרי אינטרנט עם מידע, מאמרים ופורומים
  • קבוצות תמיכה מקוונות ופרונטליות
  • ייעוץ פרטי עם מגוון מטפלים: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מגשרים ועוד

 

כל אלה יכולים לספק מענה הולם ומותאם אישית לצרכיך.

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon