ההחפצת וגם ירשת? על פורנוגרפיה בישראל

בפסק דין חשוב ייחודי ואמיץ תוך שימוש ב"הגיון משפטי" ראוי, בפרשנות תכליתית ואמיצה של החוק בשילוב עם הדין הישראלי הקיים, קבע השבוע השופט גלעד הס מבית משפט השלום בהרצליה, כי אמנם לסרטים פורנוגרפיים יש זכויות יוצרים, אך הפרתן לא מקנה סעד לבעלי הזכות, וזאת מכיוון שהכנת הסרטים הפורנוגרפיים והפצתם לא חוקית וסותרת את תקנות הציבור.

מעבר לעובדה שבית המשפט מתייחס לכך שהפצת סרטים פורנוגרפיים בישראל אינה חוקית, נתן בית המשפט דעתו לסוגית הפורנוגרפיה באופן מהותי ומשמעותי, כמו כן להחפצת הנשים ופגיעה בהן כחלק בלתי נפרד מהפקתם והפצתם של סרטים פורנוגרפיים. בפסק הדין התייחס השופט לנזקי הסרטים הפורנוגרפיים על השחקניות והשווה נזקים אלו והשלכותיהם לנזקים הנגרמים לנשים העוסקות בזנות.

עוד הדגיש השופט הס כי ישנו קשר בין צריכת פורנוגרפיה לעליית הסיכון לגילויי אלימות כלפי נשים מצד הצרכן, וכן להשפעת הפורנוגרפיה על מעמד האישה, כאשר הטענה היא, כי היצירה הפורנוגרפית גורמת להנצחת היררכיה מגדרית חברתית אשר מרחיקה את הנשים משוויון חברתי וזאת על ידי החפצת האישה.

פסק הדין מתייחס רבות למאמרה המקיף של ד"ר לימור עציוני בנושא – מפטרנליזם מוסרי לניהול סיכונים: על גישה ראויה יותר להתמודדות עם פורנוגרפיה במשפט הפלילי הישראלי.

לקריאת פסק הדין המלא לחצ/י כאן

לקריאת המאמר המלא לחצ/י כאן

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon