אלימות בקרב בנות נוער – לינץ' כנגד נערה על ידי חברותיה

בחודש אוקטובר האחרון, עת מדינת ישראל נמצאת תחת מלחמה, פורסם כי בוצע לינץ' חמור כנגד נערה, על ידי נערות אחרות מבית ספרה.

מצ"ב קישור לכתבה.

https://www.ynet.co.il/news/article/h1wdck8q6

הכתבה מכילה קטעים קשיים לצפייה.

מהו חרם?

חרם הוא נידוי חברתי, המביא להדרתו של אדם ממעגל חברתי בו הוא מצוי.

כאשר מדובר בנערות, חרם יכול לבוא לידי ביטוי בדרך של אי הזמנה למפגשים חברתיים או פעילויות בשעות הלימודים ומחוצה להן, וכן בדרך בה לא מדברים עם אותה נערה, לא מתייחסים אליה, או שהיחס אליה מלווה באמירות פוגעניות, משפילות, באלימות מילולית, ועוד.

מהו לינץ'?

לינץ' הוא מצב בו מספר רב של אנשים אשר פוגעים באדם אחד, במקור- בשל כך כי ביצע פשע. בקרב בני ובנות נוער לינץ' נעשה לעיתים מסיבות חברתיות כאלה ואחרות, ולעיתים ללא כל סיבה כלל.

אלימות בקרב נערות

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אלימות בין נערות הוא מצב שכיח. עם זאת, לרוב מדובר באלימות מילולית, וחברתית, ופחות באלימות פיזית.

במקרה שתואר לעיל, אכן דובר באלימות פיזית קשה, שלרוב נראה יותר בקרב נערים, ולא בקרב נערות.

עם זאת, אלימות מנטלית, מילולית, חברתית, ואף כזו העולה לכדי חרם, היא קשה לא פחות עבור הנערה הנפגעת ועבור משפחתה, ואת נזקיה עלולה הנערה לשאת עמה עד לבגרותה ולאחריה.

מהי בריונות ברשת?

חרם, ואלימות מילולית כזו או אחרת, עלולים להתרחש גם ברשת, בקבוצות הוואטסאפ השונות, ברשתות החברתיות, ועוד.

בקרב בני ובנות נוער אשר עולמם החברתי ברשת הוא עשיר מאוד, חרם ברשתות עלול להיות פוגעני לא פחות מאשר במרחב הפיזי. והתוצאות הן לעיתים קשות מאוד.

האם קיים חרם ברשת או לינץ' ברשת?

כן. חרם ברשתות חברתיות בא לידי ביטוי במקרה בו מדירים נערה מקבוצות חברתיות בהן היתה חברה, פותחים קבוצות סגורות בלעדיה, מדברים עליה בצורה פוגענית ומשפילה באותן קבוצות, ועוד ועוד.

לינץ' ברשתות חברתיות יכול לבוא לידי ביטוי בהשפלה פוגענית ואלימה ברשת, הן בקבוצה סגורה בה חברה הנערה, כך שתושפל לעיני כלל חברותיה. והן ברשת חברתית לה מיליוני משתמשים, בצורה בה תושפל בפני כולי עלמא. הדבר יכול להיות מלווה גם בתמונות וסרטונים פוגעניים.

נפגעתי/ בתי נפגעה מלינץ', מה עלי לעשות?

במקרה בו נפגעת או קרובה אליך נפגעה מלינץ', ראשית יש לפנות לטיפול רפואי, ולאחר מכן לפנות לסיוע נפשי מתאים עבור הנפגעת. בהמשך, ובסמוך, יש להיוועץ בעורך דין המתמחה בייצוג נערות נפגעות עבירות אלימות, לרבות לינץ'.

האם ניתן לפתוח בחקירה פלילית נגד נערה שהיתה מעורבת בלינץ'?

כן, ניתן לפתוח בחקירה פלילית כנגד נערה. עם זאת, במקרים רבים, האינטרס של כלל הצדדים הוא שהמקרה לא יסתיים בהליך פלילי, אלא בהליך טיפולי, כפי שיפורט.

מעל גיל 12 (גיל האחריות הפלילית) ניתן לפתוח בהליך פלילי נגד כל נערה ונער, וכן להגיש נגדם כתב אישום. במסגרת ההליך וככל שיוגש כתב אישום, הנערה הפוגעת תישפט בבית משפט לנוער וההליך בעניינה יתנהל מכוח חוק הנוער. מטרתו העיקרית של חוק הנוער היא הליכי שיקום וטיפול למען שיקומם של הקטינים, וזאת בשונה מהליכים כנגד בגירים. עם זאת, במקרים מסוימים וככל שיש היענות מצידה של הנערה הפוגעת, ניתן לייתר את ההליך המשפטי, ולפעול במסלול שיקומי, בדרך בה המקרה יטופל בזהירות וברגישות הראויה מחוץ לכותלי בית המשפט, בפיקוח הרווחה, ובפיקוח גורמי האכיפה או התביעה, הכל תלוי בנסיבות העניין.

במקרה בו הנערה הפוגעת היא מתחת לגיל 12, לא ניתן יהיה להעמידה לדין פלילי. עם זאת, המקרה כן יטופל במסגרת הרווחה, ובמסגרת הלימודית בה לומדות הנערות. זה המקום לציין כי עוצמת המעורבות ויעילותה תלויה בגורמים שונים, ועל הנערה ומשפחתה להכיר את זכויותיה על פי חוק. על כן, גם במקרה זה אנו ממליצים לנערה הנפגעת להיוועץ בעורך דין המתמחה בייצוג נערות נפגעות עבירות אלימות.

האם ישעו את הנערה הפוגעת מלימודיה בבית הספר?

התשובה תלויה במספר גורמים. מהי חומרת המעשה של הנערה הפוגעת, באיזו מסגרת היא לומדת, האם היא לומדת באותה כיתה/שכבה יחד עם הנערה הנפגעת, ועוד.

מדוע כדאי להיעזר בעורך דין המתמחה בייצוג נערות נפגעות אלימות, לרבות לינץ'?

כאשר נערה נפגעת מלינץ' על ידי נערות אחרות, מדובר במצב מורכב ורגיש עבור הנערה, ולא פחות מכך – עבור המשפחה. פעמים רבות ייקח לנערה זמן רב לשתף בהרחבה אודות הפגיעה, ולעיתים אף תתבייש בכך. על כן ההמלצה היא להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין המתמחה בייצוג נערות אשר נפגעו מאלימות בקרב בני נוער, לרבות בדרך של לינץ', אשר ביחד עם הנערה ומשפחתה יתווה את הדרך הנכונה ביותר עבורכם.

מדוע כדאי להיעזר בשירותי משרדנו במקרה בו נפגעת מאלימות, לרבות לינץ'?

משרדנו מתמחה מזה שנים רבות בייצוג נפגעי עבירה בכלל, לרבות בייצוג נפגעות אלימות פיזית על כלל סוגיה, נערות וילדות. לאחר פגישה ראשונית נפרוט בפני הנערה ומשפחתה את שלבי ההליך הפלילי הצפויים בפניה, ובהמשך, ככל שיידרש, נייצג אותה אל מול רשויות האכיפה והתביעה. אנו נלווה אתכם כבר בשלב הראשון להגשת התלונה במשטרה, ובהמשך במידת הצורך – לדיונים בבית המשפט. לאורך כל הדרך נהיה קשובים להעניק את המענה המקצועי והרגיש הנדרש בטיפול בנערות, ונדגיש, כי ניהול הליך משפטי מלא אינו בהכרח הדרך הנכונה עבורן. כאשר מדובר בנערות אנו שמים דגש משמעותי על השפעות ההליך המשפטי על הנערה ועל בריאותה ובריאותה הנפשית, ועל כן השיקולים שעל המשפחה לשקול, אינם דווקא משפטיים גרידא.

כמו כן, משרדנו מתמחה גם בהליכים אזרחיים הנלווים להליך הפלילי, כך שתוכלו לקבל מאיתנו את המעטפת המלאה בנוגע לכל הכרוך בסעדים אזרחיים במהלך ההליך הפלילי, וכן לאחריו.

_אלימות בקרב בנות נוער- לינץ' כנגד נערה על ידי חברותיה

מאמרים נוספים

phone icon