שותפים לעבירה – ונדליזם

 

מהן עבירות ונדליזם?

עבירות ונדליזם הן קבוצת עבירות המכילות בתוכן עבירות של השחתת פני מקרקעין, פגיעה ברכוש ופגיעה בשטח ציבורי או פרטי.

כך לדוגמא; ריסוס של גרפיטי במקום שאסור לעשות כן, השחתת מודעות ושלטי חוצות, ניפוץ חלון ראווה של חנות, ועוד.

מהם שותפים לעבירה?

שותפים לעבירה הם שני שותפים או יותר אשר חברו יחד לצורך ביצוע עבירה. במקרים מסוימים אין אפילו צורך שיחברו יחד או יתכננו תכנון מוקדם, אלא די בכך כי היו באותו זמן נתון במקום ביצוע העבירה ולקחו בה חלק כלשהו. ישנם מספר מצבים היכולים לתאר שותפות לעבירה, כך למשל אם כולם היו שותפים לתכנון, או מאידך אם רק אחד היה אחראי לתכנון והשאר שותפים לביצועה. כך גם אם חלק מהנוכחים בעת ביצוע העבירה לקחו חלק פעיל, וחלק "רק'" צפו בהם מבצעים אותה.

מהי המשמעות המשפטית של כך?

המשמעות המשפטית של כך היא היכולת להעמיד לדין את כל מי שהיה שותף לעבירה – בסעיף העבירה הרלוונטי, לדוגמא, במקרה זה, בוונדליזם. כל אחד ואחת ממשתתפי העבירה יועמד לדין לפי סעיף החוק הרלוונטי ולפי סעיף  29 לחוק העונשין – בצוותא. בהמשך ולאחר שיורשעו השותפים בביצוע העבירה, על כל אחד ייגזר עונשו בהתאם לנסיבות המקרה, בהתאם לחלקו בביצוע העבירה, ועוד.

מה נדרש כדי להוכיח שעבירה בוצעה בצוותא?

כפי שהוזכר, ביצוע עבירה בצוותא הוא מצב המתאר שני אנשים או יותר אשר חברו יחד לצורך ביצוע עבירה. כל אחד מהם נוטל חלק בביצוע העבירה, אף שלכל אחד תרומה שונה. אכן, לא נדרש כי לכל אחד יהיה חלק פיזי בביצועה העבירה, אך נדרשת מודעות לכך שהם פועלים ביחד, בצוותא.

סעיף 29 לחוק העונשין

סעיף 29 לחוק העונשין מגדיר מי הם "מבצעים בצוותא". במשך השנים הפסיקה חידדה והבהירה מתי נחשבת עבירה הביצוע בצוותא ומתי לאו, כך למשל גם אם אחד המשתתפים תרם תרומה ממשית לתכנונה של העבירה אך בפועל לא היה באופן פיזי נוכח בזמן ביצועה, יהיה ניתן להעמידו לדין בביצוע בצוותא.

מהם שותפים לעבירת הוונדליזם?

כאשר מדובר בעבירת ונדליזם, לדוגמא, השחתת פני מקרקעין. יכול ואחד המשתתפים תכנן את ביצוע העבירה, אחד רכש את הציוד הנדרש, וחלק מהמשתתפים ריססו את הקירות המהווים רכוש ציבורי. ואולם, גם אם אחד המשתתפים רק נכח בזמן הביצוע הזה ולא לקח כל חלק פעיל בהשחתה, אף אם משאלת ליבו היתה כי יתר השותפים לא יעשו כן, ככל שהיה ונכח שם ולא עשה דבר כדי למנוע את העבירה, ניתן יהיה להרשיעו בביצוע העבירה.

כלומר, אם רק צפיתי בביצוע עבירה ולא לקחתי חלק, האם יאשימו גם אותי בשותפות לעבירת הוונדליזם?

ככלל התשובה היא שניתן לעשות כן, אולם הדבר תלוי בנסיבות. כל מקרה נבחן לגופו, ובמסגרת ההליך המשפטי עורך דינך יבחן את חומר החקירה ויוכל לייעץ לך בהתאם.

האם שותף לעבירה הוא בהכרח חבר שלי? מישהו שאני מכיר?

לא. יתכן אף שאינך מכיר אותו. גם אם לקחת חלק בתכנון של ביצוע עבירה, או לקחת חלק באופן ספונטני לגמרי, וכן גם אם היית רק חלק מחבורה, ותפקידך היה משני, בהתאם לנסיבות, ככל הנראה תוגדרו כשותפים לעבירה.

האם שותפים לעבירת הוונדליזם בהכרח יקבלו את אותו עונש?

לא בהכרח. לאחר שיקבע על ידי בית המשפט כי העבירה בוצעה בצוותא, המקום בו ניתן לעשות את ההבחנה בצורה מדויקת יתר ולרדת לעומקם של דברים הוא בשלב גזירת העונש. בשלב זה בית המשפט יקבע מדרג ענישה, ומי שחלקו הגדול ביותר – לרוב ימצא במדרג הענישה הגבוה יותר. לגבי העונש עצמו, הדבר כאמור תלוי במכלול הנסיבות, לרבות נסיבותיו האישיות של הנאשם, אופן לקיחת האחריות, ועוד.

אם הואשמתי בשותפות בעבירת הוונדליזם – האם עלי להיוועץ בעורך דין פלילי?

המלצתנו היא להיוועץ בעורך דין פלילי בהקדם האפשרי, וככל שניתן כבר טרם החקירה המשטרתית. עורך דין פלילי אשר מכיר את התחום על בוריו יוכל לסייע לך, הן בשלב החקירה, והן בכל השלבים שלאחריה, לרבות ייצוג בבתי המשפט בערכאות השונות.

מדוע כדאי לפנות למשרדנו במקרה בו נחקרת בגין ביצוע עבירת ונדליזם בצוותא?

אחת ההתמחויות העיקריות במשרדנו היא ייצוג קטינים בהליך הפלילי, לרבות בעבירות ונדליזם וכן בעבירות אשר בוצעו בצוותא. עבודה שוטפת עם קטינים, והיכרות עם ההליכים השונים החלים בעניינם, כמו גם עם המסגרות הטיפוליות השונות, נותנים למשרדנו יתרון גדול בייצוג הנוער בהליך הפלילי. ליווי מלא של הקטין ומשפחתו, הנגשת המידע עבורו וייצוגו בפני הרשויות והערכאות השונות באופן מקצועי ורגיש, מובילים להישגים משמעותיים בהליכים עצמם – ולא פחות חשוב מכך, בחייו של הקטין. בנוסף, משרדנו מתמחה גם בהליכים אזרחיים הנלווים להליך הפלילי, וככל שיידרש נוכל לסייע לך ולתת את המעטפת הכוללת גם בהיבט הזה.

שותפים לעבירה ונדליזם

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon