בני נוער בהליך הפלילי

מערכת ענישת הנוער שואפת לשקם את הנער העבריין ולעצבו כאזרח שומר-חוק, תורם ויצרני. גישה זו נשענת על שתי הנחות-יסוד: האחת הינה האמונה כי ללא הליך שיקומי הנער העבריין עתיד להפוך לעבריין מבוגר, והשנייה הינה כי לנוער עבריין קיים פוטנציאל שיקום גבוה יותר מאשר לעבריינים רגילים. כל זאת, מצדיק מדיניות ענישה המתמקדת בשיקום ולא בהרתעה או בגמול.

בעניין זה ניתן להצביע על שני צדדים למטבע : מחד גיסא השיקום- מחקרים הוכיחו כי גם בקרב עברייני נוער שעברו במוסדות שיקום קיים אחוז גבוה של חזרה לחיי פשע, כאשר שיעור החזרה לחיי פשע גדל ככל שהעבריין ביצע יותר פשעים בעבר. הממצא נתלה בעיקר בעובדה כי בעוד שמערכת המשפט מפעילה מדיניות שונה כלפי נוער עבריין ועבריינים בוגרים- החברה איננה מבחינה ביניהם, ונערים המשתחררים ממוסדות שיקום לנוער סובלים מתיוג חברתי כעבריינים ומדחייה חברתית. מחקרים נוספים הראו כי מוסדות השיקום, אפילו כאלה המוגדרים כ"אופטימליים" ואשר אינם סובלים מחוסר במשאבים או מבעיות אלימות, גורמים לעבריינים השוהים בהם לפתח תחושות אנטי-ממסדיות קשות ביותר. אפילו קשות יותר מאלו שהיו להם לפני כניסתם למוסדות אלה. עוד נמצא כי השהות במוסד שיקומי פוגעת בכישוריו החברתיים של העבריין.

מאידך גיסא ממצא ששב ועולה בעקביות במחקרים קשור לחזרתם של נערים עבריינים לפעילות עבריינית. לפי ממצא זה הנטייה לחזור לחיי פשע הולכת ונחלשת באופן דרמטי עם ההתבגרות, הן אצל עבריינים שעברו הליך שיקומי והן אצל עבריינים שלא עברו הליך כזה: פשיעה, ובפרט פשיעה אלימה, היא תופעה המאפיינת בעיקר את גילאי העשרה והעשרים ודועכת בשיעור חד לאחר מכן. משכך, שיקול השיקום, הינו בעל חשיבות יתרה. אל לנו לשכוח כי בסופו של יום מטרתה של הענישה הפלילית, בין אם מדובר בבגירים או קטינים, הינה החזרת העבריין לחברה לאחר ששילם את חובו.

והרי ברור הוא, שדווקא בעניינם של קטינים, קיימים לא מעט מקרים שבהם למרות המעשים החמורים שביצעו הנערים, נסיבותיהם האינדיווידואליות של הקטין דורשות טיפול שיקומי ולא ענישה פלילית "מסורתית".

משרד עו"ד ד"ר לימור עציוני מטפל בנוער המעורב בפלילים ומייצג בני נוער בשלבים השונים של ההליך הפלילי. משרדנו חרט על דגלו התמחות מיוחדת בייצוג נוער המעורב בפלילים. אנו מבטיחים ללקוחותינו ייצוג איכותי המאפשר ליווי התיק בבטחה ותוך מתן פתרון אופטימלי גם במצבים קשים ומורכבים. ניסיוננו בייצוג נוער כולל טיפול בעבירות פליליות מתחומים שונים כגון: עבירות סמים, עבירות מין, עבירות אלימות, עבירות סייבר ועבירות תנועה.

"נערים מאחורי הסורגים" – לקריאת הכתבה לחץ כאן

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon