התמודדות עם פגיעה מינית: שלב 1 – האירוע והפגיעה

 

איך מתמודדים?

התמודדות עם פגיעה מתחלקת לשניים, התמודדות פנימית והתמודדות חיצונית. ההתמודדות הפנימית היא של הנפגע עם עצמו, התמודדות המעוררת את הצורך הפנימי של הנפגע לפנות להליך שנמצא בעולם שלי. שמי לימור עציוני, אני פרופסור למשפטים ועורכת דין ואני רוצה לספר לך איך נראה ההליך המשפטי של נפגעי עבירה בכלל ונפגעי תקיפה מינית בפרט. אני אדבר על הפן המשפטי כי זו המומחיות שלי.

מומחיות משפטית בייצוג נפגעי עבירה

אני מאמינה שכל מי שמסוגל לסייע לנפגעי תקיפה מינית, צריך לעשות זאת בדרכו ובתחום המומחיות שלו. מבחינת נפגעי העבירה, המטפלים ועורכי הדין שנכנסים לחייהם הם חלק אינטגרלי מהאירוע. המטרה שלי בתור עורכת דין פלילית שמלווה נפגעי עבירה היא לרכז את כל מאמצי ויכולותי כדי לעזור ולעשות את העבודה הטובה ביותר עבור הלקוחות שלי, מתוך תחושת שליחות ועם רגישות אין קץ.

אירוע הפגיעה

התהליך של נפגעי עבירה במערכת המשפטית מתחיל בשלב הקשה ביותר עבורם – האירוע עצמו שבו התרחשה הפגיעה. שלב זה כולל את הטראומה הראשונית מהעבירה, טראומה שיש לה השלכות קצרות טווח וארוכות טווח, והאתגר הוא להבין מה קרה ומה היקף ההשלכות.

לדוגמא, סיפורה של ע' בת ה-14 שנאנסה על ידי 3 צעירים בני גילה במהלך מסיבה. על פי הפרסומים, ע' הגיעה למסיבה עם חבר שלה, שבמהלך הערב עזב. שלושת הצעירים מצאו אותה שיכורה, לקחו אותה לחדר נפרד ואנסו אותה. כשחזרה הביתה היא סיפרה להוריה על האירוע.

ברגע הפגיעה, עולמה של הנפגעת התהפך. היא חוותה טראומה קשה, השפלה, כאב ופחד. ייתכן מאוד שהיא אף האשימה את עצמה במה שקרה. זו תגובה ראשונית נפוצה מאוד לאחר פגיעה, אך היא לא היחידה.

תגובות ראשוניות שונות לאחר הפגיעה

תחושת ניתוק והיעדר שייכות

הקורבנות מרגישים מנותקים מעצמם, מגופם ומהעולם סביבם, כאילו הם צופים בחיים מבחוץ בלי יכולת להשתתף בהם.

פחדים, חרדות והתקפי פאניקה

פוגעים רבים מאיימים על קורבנותיהם שלא יספרו לאיש. זה יוצר פחד מתמשך, חרדות או פגיעה חוזרת.

בעיות אמון קשות

נפגעי תקיפה מינית מאבדים אמון בסביבתם ובבני האדם בכלל, מה שפוגע ביכולתם ליצור קשרים ויחסים תקינים.

דיכאון ומחשבות אובדניות

רבים סובלים מדיכאון קשה, חוסר תקווה ורצון למות לאחר הפגיעה הנוראית.

בעיות בתפקוד היומיומי וירידה בתעסוקה

כתוצאה מהטראומה קשה לתפקד באופן תקין, ללמוד, לעבוד ואף קשה לצאת מהבית.

התמכרויות

חלק פונים לסמים, אלכוהול או הימורים כדי "להרדים" את הכאב הנפשי הלא נסבל.

סיוע ותמיכה נכונים הם קריטיים להמשך תהליך ההתמודדות

שלב הטראומה הראשית של הפגיעה הוא שלב קשה ביותר עבור נפגעי עבירה. הסיוע והתמיכה בשלבים הבאים יכולים לסייע מאוד בהתמודדות עם הטראומה וייצוג הולם של זכויות הנפגעים בהמשך.

התמודדות עם הטראומה בשלבים הראשונים היא מאתגרת ביותר עבור נפגעי עבירה. הכאב הנפשי עלול להיות קשה אף יותר מהפגיעה עצמה. אך חשוב לזכור שיש עזרה ותמיכה.

שלב שני – לפנות או לא לפנות?

השלב הבא בתהליך ההחלמה וההתמודדות המשפטית הוא קבלת ההחלטה האמיצה לפנות לסיוע. האם לדווח על העבירה למשטרה? מהם הצעדים הבאים? האם אפשר להתגבר על הפחד, הבושה ותחושת האשמה ולבקש עזרה? שאלות רבות עולות בשלב זה למי עלי לפנות? באיזה דרך? מה אני אשיג מזה? האם זה כדאי בכלל?

אבל מי אמר שאני רוצה לפנות להליך המשפטי?

בשלב הבא אספר לך על הדילמה שעומדת בפני נפגעי ונפגעות עבירה בנוגע לשאלה – האם לפנות להליך המשפטי, ועל הגורמים שיכולים לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה עבור כל נפגע.

איזה עורכי דין יודעים ללוות נפגעי עבירה בהליך המשפטי?

ישנם עורכי דין פליליים רבים ומעולים שמכירים את עולם המשפט, אבל אין הרבה עורכי דין ומשפטנים בעולם המשפט שחיים את תחום ייצוג נפגעי ונפגעות העבירה כמוני. קרוב ל-30 שנים שאני מייצגת, כותבת ספרים, מאמרים, משתתפת בכנסים וימי עיון ומלמדת סטודנטים בארץ ובעולם, כדי לקדם את מודעות בנוגע לזכויות נפגעי ונפגעות עבירה בהליך המשפטי. זו שליחות חיי, וזה הנייד שלי – 054-5804042, אפשר לדבר איתי על הכל.

שלב 1 – האירוע והפגיעה

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon