הפללת צריכת זנות בישראל

בשנים האחרונות גוברת בישראל ההכרה כי תעשיית הזנות מגלמת מאפיינים פוגעניים ביותר, וכי יש לפעול לצמצומה בכלים משולבים של שיקום, הסברה, חינוך ואכיפה.

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה את הצעת חוק איסור צריכת זנות (הוראת שעה), התשע"ט-2018. בהצעת החוק מוצע לקבוע הוראת שעה לחמש שנים לפיה צריכת זנות והימצאות במקום המשמש לצריכת זנות במטרה לעשות כן, יוגדרו כעבירות מנהליות שבצידן קנס מוצע בסך 1,500 ש"ח אשר יוכפל במקרה של עבירה חוזרת.

כמו כן, מוצע לקבוע אמצעי חלופי לתשלום הקנס, שמטרתו הוא להקנות ידע ולהגביר את המודעות בכל הנוגע לנזקים הנגרמים לאנשים הנמצאים במעגל הזנות, והכל כדי למנוע את הישנות ביצוע העבירה.

מטרתה של הצעת החוק היא להביא לצמצום צריכת הזנות בישראל, לנוכח מאפייניה הפוגעניים וההרסניים. הסיבות המובילות להיקלעות לזנות קשורות במצוקות כלכליות, נפשיות וחברתיות, אשר מקשות על היציאה ממעגל הזנות, ולפיכך מעלות קושי לראות בהימצאות בזנות תוצר של בחירה אוטונומית. לזנות נלווים נזקים פיזיים ובריאותיים שונים, כגון סיכון מוגבר להידבקות במחלות מין, נזקים נפשיים כגון תסמונות פוסט טראומטיות, התמכרויות ואובדנות. האוכלוסייה במעגל אכזרי זה מורכבת בעיקרה מנשים, נמצאת ב"מילכוד" המקשה על יכולת היציאה מעולם זה, בין השאר בשל הידרדרות למצבי מצוקה ומשבר. כמו כן, אוכלוסייה זו נתונה כיום לקלון חברתי, דבר המוסיף על מצוקתה ומקשה על תהליך השיקום.

הדרך למיגור תופעת הזנות עוד ארוכה וסבוכה ועליה לעבור דרך שיקום, ליווי ומתן תקציבים ומשאבים לנשים השורדות שיצאו ממעגל האימים.

אבקש לברך על שינוי היסטורי זה בתפישה המשפטית בישראל ביחס לזנות ולנזקייה ולהודות לחברות הכנסת הגב' עליזה לביא והגב' שולי מועלם רפאלי על עבודתן הקשה ונחישותן להוביל מהלך חקיקיתי זה.

מאמרים נוספים

phone icon