בית משפט לנוער

 

מהו בית משפט לנוער?

בית משפט לנוער הוא למעשה בית משפט שלום בו השופטים עוברים הכשרה ייעודית. אופיים של הדיונים ייחודי גם הוא, ובא לידי ביטוי בשיח של השופט עם הקטין, אשר נעשה לרוב באווירה נינוחה ובגובה העיניים. בעבירות מסוימות (ולרוב חמורות יותר) ההליך המשפטי יתנהל בבתי משפט מחוזיים, אך במסגרת חוק הנוער.

מיהו קטין?

קטין על פי חוק זה, הוא מי שטרם מלאו לו שמונה עשרה.

כאשר מדובר בקטינים, ההליך הפלילי הוא ייחודי, וחוסה תחת מעטפת של חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971 (להלן: "חוק הנוער").

מהו חוק הנוער?

חוק הנוער הוא חוק אשר חל על כל קטין מתחת לגיל שמונה עשרה, שביצע את העבירה בהיותו קטין, כלומר, טרם מלאו לו שמונה עשרה (ולאחר שמלאו לו שתיים עשרה, גיל האחריות הפלילית במדינת ישראל). כך לדוגמא, גם במקרה בו העבירה בוצעה יום לפני שמלאו לקטין שמונה עשרה, הוא יישפט בבית משפט לנוער, ולו בוצעה יום לאחר שמלאו לו שמונה עשרה, הוא יישפט כבגיר.

הליכי טיפול ושיקום בעניינם של קטינים בבתי משפט לנוער

בהתאם לחוק הנוער, כאשר מדובר בקטינים, ככלל, המטרה היא שיקומו של הקטין, והרחקתו מהעולם העברייני. לכן כאשר קטין משתף פעולה ונרתם להליכי הטיפול והשיקום, קיים סיכוי גבוה כי לא יורשע בבית המשפט לנוער, וישלם את חובו לחברה בדרך של אפיק שיקומי, לרבות שירות לתועלת הציבור, פיקוח של צו מבחן, ועוד.

אולם כדי להגיע להישגים אלה, נדרש טיפול וייעוץ פרטני על ידי עורך דין מומחה לנוער, אשר ידע למנף את שיתוף הפעולה של הקטין ומשפחתו, ולרתום את כלל הרשויות, לרבות שירות המבחן, וכן  לשכנע את בית המשפט לנוער שהדרך הנכונה היא אכן שיקומו של הקטין.

תפקידו של שירות המבחן בבית המשפט לנוער

תפקידו של שירות המבחן בעניינם של קטינים הוא משמעותי ביותר. קצין המבחן ילווה את הקטין כבר בתחילת ההליך, וינסה לשלבו בהליכים טיפוליים ובמסגרות המתאימות עבורו. קצין המבחן יהיה נוכח בכל דיוניו של הקטין בבית המשפט לנוער, יגיש תסקירים בעניינו, יעדכן את בית המשפט במצבו, בהתקדמותו, ועוד. המלצות שירות המבחן מובאות בפני בית המשפט לנוער וחשיבותן גבוהה, אולם אין זה תפקידו של קצין המבחן לייצג את הקטין או לטעון בשמו בבית המשפט לנונער. לשם כך יידרש הקטין לייצוג של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בבתי משפט לנוער.

חשיבות המעטפת הטיפולית בבית המשפט לנוער

בהליך פלילי בכלל, ובהליך בעניינו של קטין בבית משפט לנוער בפרט, המעטפת הטיפולית לה זקוק הקטין היא הרבה פעמים רחבה, ובעלת משמעות רבה עבורו, הן ברמה האישית, והן לצורך סיום ההליך הפלילי בעניינו בדרך הטובה ביותר. באפשרותו של שירות המבחן לנוער, וכן מסגרות הרווחה השונות, להציע מגוון רחב של טיפולים פרטניים, קבוצתיים, מסגרות יום, וכיוצא בזאת. ככל שהקטין ובני משפחתו ישתפו פעולה עם גורמי הטיפול, ובליווי נכון של עורך דין המייצג ותומך בהליכים טיפוליים בקרב בני נוער, הסיכוי להצלחתו של הקטין גדל משמעותית, ולעיתים ההשלכות של הטיפול בעניינו יישאו פירות גם בעתיד.

חשיבות התמיכה המשפחתית בהליכים פליליים בבית משפט לנוער

התמיכה המשפחתית עבור הקטין המצוי בעיצומו של הליך פלילי בבית משפט לנוער, היא חשובה לאין שיעור. מדובר בהתמודדות לא פשוטה עבור הקטין ולעיתים אף מאתגרת, המשפיעה על כלל  תחומי החיים של הקטין, הקשר עם המשפחה, החברים, הלימודים, ועוד. התמיכה משפחתית לה זקוק הקטין, בדגש על התגייסות והתייחסות ברצינות רבה לחשיבותו של הליך הפלילי, כל אלה יש בהם כדי לסייע לקטין לצלוח את ההליך בצורה הטובה ביותר.

האם הליך פלילי המתנהל בבית משפט לנוער הוא אסור בפרסום?

כן. חוק הנוער קובע כי ככלל, הדיונים בעניינם של קטינים יתקיימו ב- "דלתיים סגורות"" כך שלא ניתן יהיה לפרסם את פרטיו של הקטין גם בבגרותו. תכלית החוק היא להגן על הקטין הן בזמן ההליך הפלילי והן לאחריו, כך שיוכל להתחיל "דף חדש", בעתיד.

האם ניתן להתגייס לצה"ל לאחר הליך פלילי בבית משפט לנוער?

התשובה אינה חד משמיעת, ותלויה בגורמים רבים.

ואולם, ככל שהקטין עבר הליך שיקום חיובי ועל אף שבית המשפט קבע כי הוא ביצע את העבירה, הוא לא יורשע, ועל כן, ככלל, יוכל להתגייס בעתיד לצה"ל. עם זאת, כל מקרה לגופו, ותמיד מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי המתמחה בייצגו בבתי משפט לנוער, ולקבל את התמונה המלאה בעניינו של כל קטין.

במקרים מסוימים, כאשר הקטין בוחר בדרך שיקומית, ומביע נכונות, קיימת אף אפשרות לשילובו עוד בעיצומו של ההליך הפלילי, במכינות קדם צבאיות שונות, מה שכמובן יגביר את סיכוייו להשתלב בעתיד בצה"ל.

מדוע צריך עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בבתי משפט לנוער?

ייחודו של החוק ואופיו של בית המשפט לנוער, מצריכים עורך דין המתמחה בהליכים לפי חוק הנוער. עורך דין אשר מכיר את רזי המשפט הייחודיים לקטינים, ואת מגוון אפשרויות הטיפול והשיקום, יוכל לסייע לקטין ומשפחתו, ולאפשר לקטין לקבל את הטיפול הטוב והמתאים ביותר עבורו.

מדוע כדאי לבחור במשרדנו לצורך ייצוג בבית משפט לנוער?

אחת ההתמחויות העיקריות במשרדנו היא ייצוג קטינים בהליך הפלילי. עבודה שוטפת עם קטינים, והיכרות עם ההליכים השונים החלים בעניינם, כמו גם עם המסגרות הטיפוליות השונות, נותנים למשרדנו יתרון גדול בייצוג הנוער בהליך הפלילי. ליווי מלא של הקטין ומשפחתו, הנגשת המידע עבורו וייצוגו בפני הרשויות והערכאות השונות באופן מקצועי ורגיש, מובילים להישגים משמעותיים בהליכים עצמם – ולא פחות חשוב מכך, בחייו של הקטין.

בית משפט לנוער

אל תהסס לפנות אלינו

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון:

או להשאיר פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

phone icon